Consulten
Het behoeft weinig verbeeldingsvermogen om te begrijpen dat het consult in de spreekkamer vele voordelen biedt boven een thuisbezoek. Uw huisarts kan in de praktijkruimte meerdere mensen per tijdseenheid zien, materialen zijn beschikbaar voor onderzoek en behandeling, de assistente kan gemakkelijker overleggen met de huisarts en het is vanuit ergonomisch en arbeidstechnisch perspectief ook beter voor uw huisarts.
Normaal gesproken is er ruimte voor één probleem per consult, dit om uw klacht goed te kunnen bedienen. Elke klacht neemt uw huisarts serieus en daar hoort een goede anamnese (vraaggesprek) bij, een gericht onderzoek (houdt rekening met gemakkelijke kleding voor aan- en uitkleden) en de voorlichting over het behandelplan wat volgt. Hierbij moet uw huisarts alles netjes en compact noteren in het medische journaal op de computer. Daarom is het noodzakelijk om u te beperken tot de meest dringende klacht, en vervolgens voor overblijvende klachten een andere afspraak te maken. Uw huisarts wil zijn werk niet afjassen en werkt graag op tijd. Dat is voor u en uw medepatiënten prettig als er niet onnodig lang gewacht hoeft te worden, onvoorziene situaties natuurlijk buiten beschouwing gelaten.
Een consult duurt 10 minuten en u kunt bij de afspraak aan de assistente kort aangeven waar het over gaat, zonder specifiek te hoeven zijn. Bijvoorbeeld: hoesten, keelpijn, koorts, plasklachten, maagklachten, hoofdpijn, verdriet, spanningen. Alleen in bijzondere situaties kunt u een dubbele afspraak maken. In dat geval is het niet vrijblijvend om uw klacht te benoemen, maar dan moeten wij weten waarom u een dubbele afspraak verlangt. Als er meerdere patiënten in een gezin langskomen, dan zal iedereen een aparte afspraak moeten maken, ook voor iets kleins. De ervaring leert dat uw huisarts toch bijna 10 minuten bezig is, klein of niet.